Dinar debat amb Ismael Palacín
“L’informe PISA i la situacio del sistema educatiu a Catalunya”
Ismael Palacín, director Fundació Jaume Bofill
Associació Consell de Cent. 23 gener 2024
L’informe Pisa és una eina útil que mesura competències, raonament matemàtic i comprensió lectora. Es fa a 80 països i té 500 punts de valoració.
Les diferencies observades entre països són importants, però ho és més el que succeeix dintre de cada país.
Catalunya ha baixat entre 30-40 punts i la preocupació ve perquè és més que el que s’ha baixat a Espanya i venim perdent des de fa 20 anys i estem per sota de la mitjana. En general, però, tothom ha caigut a causa de la pandèmia.
La situació dels alumnes depèn un 10% de les polítiques públiques, un 60% de les famílies i un 30% dels centres escolars: projecte, docents i companys.
Cal: Actuar preventivament (el sistema actua de manera massa homogènia ) Un model menys academicista (més comprensió en lectura i matemàtiques) i fer una inversió als centres que no sigui homogènia, sinó segons necessitats.
L’abandonament escolar és del 15% als 16 anys (absència de beques i d’orientació ho afavoreixen). Hem millorat veníem del 40%.
L’èxit actual és que tothom té escola. Els anys que estem al sistema educatiu és un predictor.
Problemes actuals:
1.- La formació dels mestres es va tallar amb la crisi del 2008. A Finlàndia és molt important
2.- La segregació (el 30% de les famílies són pobres)
3.- La immigració
Cal creure en la funció social de l’educació.
La prova per entrar a Magisteri (comprensió lectora i raonament matemàtic entre el 50-60% no la superen).
Marina Subirats